Savjeti stručnjaka SOS Dječjeg sela: djeca i koronavirus

Zagreb • Ožujak 2020.

Što raditi i kako pomoći djeci u situaciji koronavirusa

Saznajte korisne informacije kako možete postojeću situaciju učiniti što ugodnijom za sebe i svoju djecu. Na ovom mjestu možete pronaći sljedeće teme: 

Kako razgovarati s djecom o koronavirusu

Naši stručnjaci preporučuju savjete koje i oni koriste u radu, sastavljenih od strane Modusa – Centra za djecu, mlade i obitelj o tome kako djeci na njima razumljiv način objasniti postojeću situaciju oko epidemije koronavirusa.  

U nastavku možete pronaći informacije: 

Razgovor s djecom školske dobi 

Suprotno čestom vjerovanju odraslih kako „djeca ništa ne razumiju“ ona vrlo brzo prepoznaju kada se nešto ozbiljno događa u njihovoj okolini. Djeca će osjetiti da su njihovi roditelji i druge bliske osobe uznemireni, čuti će neke informacije na televiziji koje ne razumiju, čuti će odrasle kako zabrinuto komentiraju ili razgovaraju te će na temelju toga stvoriti vlastitu sliku toga što se događa. Najčešće, obzirom da mogu imati bujnu maštu i imaju drugačije poimanje svijeta, slika koju stvore će biti puno gora i opasnija od stvarnosti, primjerice da je osoba umrla, da su oni ti koji su na neki način odgovorni za bolest osobe i sl..
Stoga je izuzetno važno pojasniti im situaciju na način prikladan njihovoj dobi. U ovim uputama psihoterapeutkinje za djecu, mlade i obitelj daju neke ideje kako odrasli iz bliske okoline djece mogu djeci pomoći da se nose sa stresnom situacijom. 

SOS mame za naše mališane kažu da su poput "spužve" - sve ih zanima i pamte što treba i što ne treba!

Na koji način objasniti situaciju djeci na način prikladan njihovoj dobi? 

Otkrijte što vaše dijete već zna. Postavljajte pitanja primjerena dobi vašeg djeteta. Za stariju djecu možda ćete pitati: “Jesu li ljudi u školi govorili o koronavirusu? Što si čuo/čula?” Za mlađu djecu, mogli biste reći: “Jeste li čuli odrasle da govore o novoj bolesti koja se događa okolo?” To vam daje priliku da naučite koliko djeca znaju – i da otkrijete da li su već čuli pogrešne podatke. 

U razgovoru slijedite djetetov ritam. Neka djeca će možda htjeti provesti vrijeme razgovarajući, ali ako vam se djeca ne čine zainteresirana ili ne postavljaju puno pitanja i to je u redu. 

Razgovarajte o svim stvarima koje se poduzimaju kako bi ljudi bili sigurni i zdravi smireno i uvjerljivo. Važno je isticati da odrasli čine jako puno toga kako bi osigurali da se čim brže pobijedi virus, te je to razlog zašto trenutno ne pohađaju nastavu u školi ili ne idu u vrtić. Djeci će pomoći da znaju da su bolnice i liječnici spremni liječiti ljude koji se razbole. Starija djeca mogu se utješiti kad znaju da “…znanstvenici rade na razvoju cjepiva.” Djeca i tinejdžeri često brinu više o obitelji i prijateljima nego o sebi. Na primjer, ako djeca čuju da je starija osoba vjerojatnije da će teško oboljeti, mogli bi brinuti o svojim bakama i djedovima. Ako im dopustite da ih nazovu to im može pomoći da se osjećaju smireno. 

Koliko možete, držite se rutine. Neizvjesnost pridonosi širenju briga i strahova, pa će nam rutina i predvidivost biti od koristi. To je posebno važno obzirom da su škola ili vrtić vašeg djeteta zatvoreni. Obavezno vodite brigu o svakodnevnim obavezama onako kako biste to radili tijekom školskih praznika. Strukturirani dani s redovitim obrocima i određenim vremenom za spavanje ključan su dio održavanja djece sretnom i zdravom. 

 Kako objasniti djeci što je COVID-19 

Koronavirus je virus koji izgleda kao mala loptica s izbočinama koju ne možemo vidjeti našim okom jer je vrlo malena. Nastao je daleko od nas u Kini, ali kako ljudi putuju tako su ga proširili svijetom pa je došao i u Hrvatsku. Kada virus dođe u naše tijelo osjećamo se slično kao da imamo prehladu ili gripu. Možemo imati temperaturu, kašljati ili otežano disati (plitak dah). Virusom se možemo zaraziti kapljičnim putem, a to znači ako netko ima virus i kašlje, kiše i govori i stoji blizu nas može nam prenijeti virus.”
Ako vam dijete postavi pitanje na koje ne znate odgovor iskoristite to kao priliku i zajedno potražite informacije. Provjerite Internet stranicu Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo radi ažuriranih i pouzdanih podataka o koronavirusu, umjesto senzacionalističkih naslova.
Ako djeca pitaju, objasnite im da je smrt od virusa još uvijek jako rijetka, usprkos onome što bi mogli čuti. Gledajte vijesti sa svojom djecom kako biste mogli filtrirati ono što oni čuju. Starija djeca će samostalno dolaziti do informacija (npr. preko društvenih mreža), no važno je da s njima razgovarate o tome što su čuli. 

Razgovor s djecom predškolske dobi 

Djeca predškolske dobi ne trebaju znati mnogo detalja. Važno je umanjiti njihovu zabrinutost za svoju sigurnost ili članove obitelji.  

Naši najmanji u SOS Dječjim selima mogu postati najzabrinutiji u ovoj stresnoj situaciji. Zato činimo sve da ima pomognemo da se osjećaju sigurno.

Može im se i reći: “Dijete će se teže zaraziti ovim virusom nego odrasli.”
“Baka i djed će ovih dana biti više doma i manje izlaziti van kako bismo osigurali da se ne zaraze.”
Pitanja koja djeca ovog uzrasta mogu postaviti i mogući odgovori
Pitanje: “Hoću li dobiti koronavirus ako sam zločest/a?”
Odgovor: “Ne, ljudi ne dobiju virus jer su zločesti.”
Pitanje: “Hoću li ići u vrtić za dva dana?” “Kad ćemo ići Luki na rođendan?”
Odgovor: “Sada ćemo malo više dana biti zajedno kod kuće. Ti nećeš ići u vrtić, a mama i tata neće ići na posao jer je malo više ljudi bolesno i moramo paziti da ostanemo zdravi. Igraonica u kojoj je Luka htio slaviti rođendan je sad zatvorena zbog bolesti. Lukina mama će nam javiti kada Luka bude mogao slaviti rođendan.”
Pitanje: “Zašto ne mogu ići s mamom/tatom u dućan?”
Odgovor: “Znam da jako voliš ići sa mnom u dućan. Sada, zbog čuvanja tvog zdravlja i ostalih članova obitelji, važno je da što rjeđe izlazimo van, da što brže obavimo kupnju i da nas što manje ide van. Možeš mi reći što želiš da ti donesem iz dućana. Kada bolest nestane, moći ćemo ponovno ići u dućan kao i prije.” 

Razgovor s djecom u nižim razredima osnovne škole 


Djeca u nižim razredima osnovne škole trebala bi znati osnovne činjenice o koronavirusu. Može im se reći: Koronavirus je sitan uzročnik koji se zove virus i koji uzrokuje da nas boli grlo,kašljemo i teže dišemo.“ „Sada nije poželjno ići na mjesta gdje je puno djece i odraslih jer se lakše možemo zaraziti virusom.”
Ako nije moguće da djeca ostanu kod kuće dobro je reći im da nakon svake igre i prije jela peru ruke, da ne trljaju oči nečistim rukama, kao i da ne dodiruju područje oko usana.
Pitanje koja djeca ovog uzrasta mogu postaviti je: “Kako ljudi dobiju koronavirus?”
Odgovor: “Većina ljudi dobila je virus jer se nalazila u blizini osoba koje su imale virus.”  

Kako objasniti djeci što znači ako je osoba koju poznaju u samoizolaciji ili u karanteni? 

“Ako čuješ da je netko koga poznaješ u “samoizolaciji” to znači da postoji mogućnost da je proveo vrijeme s nekim tko je možda zaražen (npr. možda su zajedno bili na koncertu ili u avionu). Obzirom da je najčešće potrebno 14 dana da bude vidljivo da li je osoba bolesna (npr. kašalj, temperatura, kihanje…), osobe za koje se sumnja da su zaražene moraju ostati 14 dana doma i izbjegavati kontakt s drugim osobama, kako bi se spriječilo da se drugi ljudi ne razbole. Nakon što prođe ovih 14 dana, a osoba se ne razboli, sasvim je sigurno s tom osobom ponovno provoditi vrijeme skupa (npr. igranje u parku). Ako se netko koga poznaješ razbolio, liječnici će se pobrinuti da dobije svo potrebno liječenje i stavit će osobu u “karantenu”, što znači da će ta osoba biti na liječenju i neće ju se moći posjetiti dok ne ozdravi. Karantena služi tome da se zaštiti zdravlje osobe koja ima virus i zdravlje njoj bliskih osoba. 

Kako objasniti djeci što znači ako je bliska osoba ili poznanik zaražena virusom? 

Jedan dio odraslih i djece će se zaraziti s virusom. Na sreću, većina zaraženih će imati blage simptome slične uobičajenoj gripi. Razlog zašto se oko ove vrste gripe poduzimaju posebne mjere je taj što ona može biti opasna za starije osobe (npr. bake i djedovi) i osobe koje već boluju od neke druge bolesti. Tijekom bolesti, važno je da izbjegavaju kontakte s drugim ljudima kako bi se spriječilo širenje na druge osobe. Nakon što osoba potpuno ozdravi od ovog virusa, ona više nije zarazna i s njom možete potpuno slobodno, kao i prije provoditi vrijeme. Dakle, moći ćete se nastaviti igrati s vašim prijateljima i provoditi vrijeme s članovima obitelji bez ikakve opasnosti.” 

“Zaraza ovim virusom, isto kao i s gripom, se može dogoditi bilo kome od nas. Nakon što ozdravimo, osoba više nije zarazna za druge. Zato je važno zapamtiti da, nakon što ozdravimo, možemo ponovno ići u školu, vrtić, park, na posao i slično.” 

Informacija o bliskim osobama koje dijete viđa i o kojima se priča je nužna za djecu. Potpuno je prirodno da želimo zaštiti djecu, pa nam se tada opcija da im ne kažemo informacije koje bi ih mogle zabrinuti ili povrijediti čini smislenom ili barem jednostavnijom. Za nas. No nikako ne za djecu. Za djecu je iznimno važno da imaju informacije o bliskim osobama s kojima su uobičajeno bile u kontaktu jer za njih može biti vrlo štetno ukoliko bliska osoba odjednom nestane bez objašnjenja, zbog odlaska u samoizolaciju, karantenu ili bolnicu. 

Objašnjenje neka bude kratko, jasno i dobno primjereno. Manjoj djeci ne treba previše informacija jer ih mogu preplaviti i izazvati strah, tjeskobu i paniku. Recite od čega je osoba oboljela i što sve čini da bi ozdravila i kako može s tom osobom biti u kontaktu. Primjer:
Tata je dobio virus koronu i sada će neko vrijeme biti bolestan. Korona nije opasan virus i ljudima treba da ozdrave tjedan ili dva. Da bi što prije ozdravio, puno će odmarati, piti čajeve i lijekove. Za to vrijeme će biti npr. u bolnici i to će mu pomoći da što prije ozdravi. Mi se nećemo vidjeti s njim da bismo mi ostali zdravi. No svaki dan ćemo se čuti i vidjeti preko Skypea. To će trajati 14 dana i to će brzo poći. Radimo sve što je potrebo da budemo sigurni i zdravi.” 

Važno je da izbjegnete ili smanjite na najmanju mjeru izlaganje senzacionalističkim i paničnim osvrtima na epidemiju u medijima jer je djeci teško odvojiti broj umrlih u naslovnicima od mogućnosti da njima bliska osoba premine. I druga važna stvar, zbog nezrelosti i obilježja razvoja, mala djeca na nesvjesnoj razini imaju uvjerenje da se stvari događaju zbog njih. Pa ako oboli netko njima blizak, dijete može pomisliti da je to bilo zbog njega, zato što je neki dan nije htio poslušati tu osobu ili zbog toga što nije opralo ruke ili slično. Stoga pratite dijete, provjeravajte koliko je zabrinuto, tužno, potišteno i jasno ga razuvjerite da se ta osoba nije razboljela zbog njega ili nje. 

Na koji način uputiti djecu o osnovnim mjerama opreza koje mogu poduzeti da smanje rizik od zaraze? 

Pomognite djeci da se osjećaju kao da i oni imaju kontrolu nad svojim zdravljem. Naučite ih da im dovoljno spavanja, zdrava prehrana i higijena mogu često pomoći da ostanu jaki i zdravi. Objasnite da redovito pranje ruku također pomaže u sprečavanju širenja virusa na druge. Budite dobar uzor i dopustite svojoj djeci da vas često vide kako perete ruke!
Koristite razgovor o koronavirusu kao način da pomognete djeci da nauče o svojim tijelima, poput načina na koji se imunološki sustav bori protiv bolesti. 

U SOS obiteljima pjevanjem pjesmice pranje ruku je postalo zabavno i što je najvažnije, temeljito! Preporučamo!

“Ako se želimo zaštititi od ovog virusa moramo redovito prati ruke, čak i malo duže nego to činimo inače jer je ovaj virus malo otporniji od ostalih. Nakon pranja moramo dobro osušiti ruke i ako je moguće brisati ih papirnatim ručnikom radi bolje higijene.” 

“Kako bismo povećali sigurnost tebe i članova obitelji važno je da češće čistimo i peremo igračke, mobitel, kvake i druga mjesta u kući/stanu koje često dodirujemo.” 

Nadamo se da su vam ovi savjeti bili korisni te da će vam pomoći da pružite sigurnost vašim najmilijima!

Više o tome kako izgleda život u SOS Dječjim selima u doba koronavirusa saznajte klikom – ovdje.

Uplatite donaciju online i pomozite djeci u SOS Dječjim selima da se i u ovim vremenima osjećaju sigurno i zaštićeno –Keks pay aplikacijom, putem 2D koda ili obrasca za donacije na web stranici SOS Dječjeg sela.
Skeniraj putem bankovne aplikacije i sam odredi iznos donacije

Kako što učinkovitije pratiti obrazovni sadržaj kod kuće

SOS Dječje selo Lekenik - u SOS obitelji, koja ima prosječno petero djece, praćenje nastave velik je izazov

Iako djeca ne idu u školu, važno je da u ovim danima praćenja nastave od kuće vi kao roditelji/skrbnici osigurate sve kako bi djeca nastavu mogla neometano pratiti. Najvažnije je pridržavati se uputa koje ste dobili od škole o načinu praćenja nastave.

  1. Osigurajte, ukoliko je to moguće, djeci u kući mjesto gdje će moći neometano pratiti nastavu i izvršavati školske zadatke (mjesto gdje imaju mir, daleko od TV-a , potrudite se da ih mlađa braća i sestre ne ometaju i sl.) 
  2. Odlasci u školu svaki dan su za djecu bili rutina te je važno da im koliko možete osigurate određenu rutinu u ispunjavanja dnevnih obaveza (Npr. učenje I pisanje zadaće od 9-12 h s pauzama, ukoliko nije unaprijed određeno kada moraju biti prisutni u “ virtualnoj učionici” )  
  3. Ukoliko kod kuće nemate internet te uređaje na kojima bi djeca mogla pratiti nastavu (tablet, računalo) a škola vam isto nije osigurala, pokušajte se dogovoriti sa susjedima / rodbinom koja živi blizu, a posjeduju internet i potrebne uređaje da djeca kod njih koriste prostor za praćenje nastave ukoliko imate tu mogućnost 
  4. Važno je da ste redovito u komunikaciji sa učiteljima/cama i razrednicima vaše djece (na način koji je škola osigurala)  
  5. Za učenike nižih razreda (1.-4.) organizirana je nastava Škola na trećem na HRT3 te su uz to neke učiteljice organizirale grupe sa roditeljima (VIberWhatsapp i sl.) na kojima učenicima šalju zadatke. Ukoliko s učiteljicom/učiteljem vaše djece imate uspostavljen takav oblik komunikacije, važno je da redovito pratite tu komunikaciju, da se pridržavate svih uputa koje dobijete od učitelja/učiteljica te da djeci osigurate neometano praćenje nastave na HRT3 
  6. Za učenike viših razreda (5.-8.) u većini škola organizirana je online nastava. Online nastava funkcionira tako da je u programu (yammerteams, g suite) stvoren virtualni razred u koji se svi učenici prijavljuju zajedno s nastavnicima  te organiziraju virtualni sat 
  7. Ukoliko vi i/ili dijete imate pitanja i poteškoća oko online nastave važno je da to provjerite sa školom vašeg djeteta I pitate sve potrebne informacije kako bi dijete moglo neometano pratiti nastavu 
  8. VAŽNO! Iako dijete ne ide u školu, ukoliko ne prati nastavu na način koji je osiguran/omogućen od strane škole DOBIVA NEOPRAVDANE SATE! (osim u slučaju bolesti) 

Nadamo se da su vam ovi savjeti bili korisni te da će vam pomoći da pružite sigurnost vašim najmilijima!

Uplatite donaciju online i pomozite djeci u SOS Dječjim selima da se i u ovim vremenima osjećaju sigurno i zaštićeno –Keks pay aplikacijom, putem 2D koda ili obrasca za donacije na web stranici SOS Dječjeg sela.
Skeniraj putem bankovne aplikacije i sam odredi iznos donacije

Koronavirus – Kako popuniti slobodno vrijeme igrama s djecom, dobro se zabaviti i još više zbližiti

Djeca u SOS Dječjim selima obožavaju zajedničke igre, zato imamo super jednostavne prijedloge za vas

Igra je djeci možda i najvažniji dio dana i s nestrpljenjem ju čekaju od jutra. U ovoj vrijeme koronavirusa kada smo svi puno više zajedno u prostoru toplog doma, SOS Dječje selo želi vas podsjetiti na zabavne igre koje ste i vi možda igrali kao djeca, ali i naučiti neke nove. 

Pogodi tko si?  

Sudionicima su na čelo nalijepljeni papirići s raznim natpisima (imena životinja, poznate ličnosti, predmeti i sl.). Sudionici igre imaju zadatak postavljajući pitanja pogoditi što piše na papiriću. Igra se u krug, i svatko ima pravo postaviti jedno pitanje. Upozoravamo, ova igra je jaaako zabavna! 

Interaktivna igra „Igre bez granica“  

Sudionici su podijeljeni u dvije grupe. Podijeljeni su im zadatci koje tijekom „Natjecanja“ moraju ispuniti. Pobjednička grupa je ona koja sve zadatke izvrši u kraćem vremenskom roku.   

Sudionicima su zadani zadatci poput: prenošenja balona od jedne točke do druge bez korištenja ruku, ubacivanja loptice u košaru sa određene udaljenosti, traženja tajnog predmeta u stanu i sl.   

Mališani u SOS Dječjim selima obožavaju igrati društvene igre sa svojom SOS braćom i sestrama. Zabavno je u kući kao i vani!

Igra Vruće/hladno  

Odaberete predmet koji će se sakrivati (može biti plišana igračka, autić, komad odjeće i slično). Odredite tko će sakrivati predmet, a tko će tražiti. Onaj tko traži izlazi iz prostorije. Sakrivač zatim traži prigodno mjesto da sakrije predmet ( bitno je da se predmet sakrije tako da se ništa ne mora pomicati da bi se do predmeta došlo).  

Kada tragač uđe u prostoriju on se navodi da dođe do predmeta tako što se, kada je daleko od predmeta govori “hladno, jako hladno, ledeno”   kada je daleko od predmeta, a kada se približava pojmovi poput ” mlako, toplo, vruće, vrelo” kada je već blizu predmeta. Kada je predmet potrage nađen uloge se mijenjaju. 

Država/grad/selo   

Igra je za dvoje ili više igrača. Svaki igrač treba imati papir (najbolje A4 formata) i olovku. Na papiru će svaki od igrača ispisati tablicu, a u prvom retku se nalaze kategorije za pogađanje: država, grad, planina, rijeka, biljka, životinja, stvar. 

To su osnovne kategorije, a igrači se mogu dogovoriti da u redak smjeste i druge kategorije, npr. ime, automobil, sport… 


Na kraju retka je potrebno ostaviti mjesta za rubriku bodovi, u koju se upisuju rezultati pojedine igre.

Jedan od igrača zadaje slovo abecede i po tom slovu, u tablicu, ispod određene kategorije (rubrike), treba upisati pojam. Npr., ako je zadano slovo A, u tablicu pod kategoriju Država, treba upisati državu koja započinje tim slovom (Austrija, Australija…) i tako redom, dok sve rubrike nisu ispunjene pojmovima koji započinju slovom A. 

Pobjednik je onaj koji prvi popuni rubrike. 

Igrači se mogu dogovoriti i dati si priliku dostići onoga koji je prvi ispisao sve rubrike. U tom slučaju, onaj koji je gotov uzvikne: “Gotov!” ili “Stop!” i započne brojati, po dogovoru, npr. do 10. Kad izgovori 10, ostali igrači trebaju odložiti svoje olovke i započinje zbrajanje bodova. 

Zadavanje slova 

Igrači se dogovore tko će prvi zadati slovo. Onaj koji zadaje slovo, u sebi izgovara abecedu, brzinom kojom želi, a onaj koji će po redoslijedu iza njega zadavati slovo – izgovara “Stop!” Onaj koji zadaje slovo, tada izgovara slovo na kojemu je zaustavljen. 

Bodovanje 

  • 5 bodova – ako dva ili više igrača imaju istu upisanu riječ 
  • 10 bodova – ako se samo jedan igrač dosjetio riječi na zadano slovo 
  • 15 bodova – ako samo jedan igrač ima popunjenu određenu rubriku

Nadamo se da su vam ovi savjeti bili korisni te da će vam pomoći da pružite sigurnost vašim najmilijima!

Uplatite donaciju online i pomozite djeci u SOS Dječjim selima da se i u ovim vremenima osjećaju sigurno i zaštićeno –Keks pay aplikacijom, putem 2D koda ili obrasca za donacije na web stranici SOS Dječjeg sela.
Skeniraj putem bankovne aplikacije i sam odredi iznos donacije

Komentiraj

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *